خوراك دام خوراك دام .

خوراك دام

نقش مس در خوراك دام

مـس «Cu» : مس بطور بيشتر در كبد، مغز، همگي ها، قلب و در بخش‌هاي رنگي چشم و موها و پشم وجود دارد . مس يك عدد از عنصرها حتمي بافتهاي خون از حيث رشد سلول‌هاي خون يا اين كه ترمبوسيتها است بعلاوه حفظ سلول‌هاي فوق با اندازه كافي مس در بدن نيز بستگي دارد و در اثر كمبود مس ممكن مي باشد اختلالاتي در ادامه عمل ترمبوسيست‌ها از نظر مكانيسم انعقاد خون رخ دهد . در آزمايش‌هايي كه بوسيله مس نشاندار در تغذيه گوسفند بعمل آمده مس بلافاصله در خون حيوان ظاهر مي‌گردد و با فراكسيون آلبومين باند اتصالي تشكيل مي‌ . بعد از آن از ۲۴ ساعت قسمت بيشتر مس نشاندار در سرولوپلاسمين، (پروتئين مس دار خون) و متصل با قسمتي از گلوبولين آن مشاهده مي‌گردد . آزمايش نشان داده مي باشد كه تقريباً نصف مس موجود در بدن گوسفند در عضلات متمركز شده است و نصف بقيه در تمام بافت‌هاي بدن وجود دارااست . مس در جايگاه اوليه در كبد و بعد در مغز استخوان و به مقدار كمتر در بافتهاي ديگر گوسفند ذخيره ميشود . 

آسياب ميكسر

اندازه مس ذخيره در تن بره هنگام به دنياآمدن شبيه آهن ذخيره، تقريباً دوچندان است و چون شير از حيث مس فقير است، مس ذخيره در تن بره نوزاد، ميتواند احتياجات حيوان را از اين لحاظ برطرف سازد . مس بعنوان كاتاليزور در سنتز هموگلوبين نقشي بعهده دارااست و از لحاظ فيزيولوژي با متابوليسم آهن در تن رابطه مي يابد . در اثر كمبود در بدن انتقال آهن از بافت‌ها به پلاسماي خون كاهش يافته و هيپوفريمي يا كاهش غلظت آهن در خون به وجود مي آيد و نهايتاً ناچيز خوني (Anemia) را داريم . مس براي جذب آهن و آزاد شدن آهن از محل ذخيره ضروري هست . ترانسفرين آهن را بصورت Fe۳+ در خون حمل مي نمايد و اضطراري مي باشد كه آهن هم در موقع جذب و نيز در مدت آزاد شدن از محل ذخيره بصورت Fe۳+ حمل شود، ۳ آنزيم زنين اكسيداز و سرولوپلاسمين و فراكسيداز، در اين سطح نقش كليدي دارند . مس از اعضاي با اهميت اين سه آنزيم فوق هست و اكنون اگر حيوان با نبود مس مواجه شود جذب آهن و آزادسازي آهن ازمحل ذخيره قليل مي شود و نهايتاً قليل خوني را بدنبال خواهد داشت . بعلاوه مس موجود در مجراي روده جذب آهن را بداخل سلول‌هاي مخاطي تسريع مي كند و بهمين جهت در اثر فقدان مس جذب آهن هم كاهش مييابد . مس در اكثري از سيستم‌هاي آنزيمي نيز كمپاني و يا دخالت دارد . مس در سيستم آنزيمي سنتزكراتين شركت داراست و كراتين خويش از اجزاي متشكله گيسو و پشم ميباشد . بعبارت ديگر كمبود مس سبب نقصان سنتزكراتين و موجب اختلالاتي در ساختمان و ميزان رويش گيسو و پشم ميگردد . كمبود مس سبب تغييرات كيفي در گيسو و پشم گوسفند نيز مي شود . بعلت كمپاني مس در سيستم آنزيمي سنتزالاستين، پشم‌هاي نخي و موي صورت كه سست و درخشان بوده و داراي پيچش ارگانيك نيستند ظواهر مي شود علت اين هست كه پروتئين پشم كراتين مي باشد كه اسيد آمينه گوگرددار سيستئين در آن زياد بكار رفته است . براي ايجاد جعد، دربين مولكول‌هاي سيستئين بايستي كه پيوند دي سولفيدي ساخت شود كه آنزيم پلي فنيل اكسيداز Poly Phenyl Oxidase اين وظيفه را بعهده دارااست . مس يكي از اجزاي اين آنزيم مي باشد كه در فيس نبود مس پشم جعد طبيعي خويش را از دست مي دهد . پشم شل ميگردد و ظواهر درخشان پيدا مي‌كند . آنزيم تيروزيناز كه اسيد آمينه تيروزين را در سلولهاي ملانوبلاست به رنگدانه سياه ملانين تبديل مينمايد يك پروتئين مس دار و در صورتيكه احتياجات گوسفند از نظرمس به ميزان كافي تامين نشود در تشكيل آنزيم نامبرده و در ساخت رنگدانه سياه ملانين ايراد حاصل مي‌شود . مشكل فوق سبب آناليز رنگدانه سياه پشم در بدن و رنگ سياه موي بويژه در دور و بر چشم‌هاي گوسفند مي گردد . در گاو موهاي قرمزرنگ رنگ زرد مي شوند و موهاي سياه ، قهوه‌اي ميگردند . بدنبال كمبود مس ضايعات استخواني نيز مشاهده مي‌گردد . كمبود مس از دو نحوه ضايعات استخواني را ساخت مينمايد . ۱ـ كاهش كار سلولهاي استئوبلاست . ۲ـ كاهش فعاليت آنزيم Lysyl Oxidase در استخوان‌ها مقادير زيادي كلاژن وجود دارااست كه سبب قوام استخوان مي گردد . مولكول‌هاي كلاژن مقدمه تروپوكلاژن مي‌باشند . در صورت وجود آنزيم Lysyl Oxidase با تشكيل حلقه‌هاي متقاطع تروپوكلاژن تبديل به كلاژن مي‌شود . اين آنزيم حاوي مس مي باشد و فقدان مس نهايتاً منجر نرمي استخوان مي‌گردد . همين اتصالات به وسيله همين آنزيم در الاستين هم ساخت مي‌شود و در حالتي كه باز فقدان مس جان دار باشد . الاستين هم قليل ساخته ميشود در سود از مقاومت رگهايي نظير آئورت كاسته مي‌شود و نهايتاً آنوريسم را داريم . 


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۸:۵۷ توسط:علي پور موضوع:

بيماري هايي كه گوسفندان

بيماري هايي كه گوسفندان را تهديد مي كند . يكي از او‌لين حيواناتي كه به دست بشر اهلي گرديده ، گوسفند مي باشد و به ادله فوايدي كه ازآن به آدم مي رسد، جمع اي بسيار از روستائيان و دامپروران به رشد آن روي آورده اند .از پشم ،گوشت،پوست و…آن مي بضاعت استفاده كرد .صحيح مي‌باشد كه محافظت از اين حيوان پيچيده نمي باشد و به آساني مي بضاعت آن را پرورش اعطا كرد اما در حالتي كه به مسائل بهداشتي آن توجه نكنيم سبب بروز بيماري در گوسفندان و همينطور مرگ و مير در ميان آنها مي شود و در بدترين وضعيت با مصرف گوشت آن ،امكان انتقال بيماري هايش به آدم هم وجود داراست . 

آسياب ميكسر

پس خوب تر مي‌باشد با بيماري هايي كه گوسفندان را تهديد مي نمايد آشنا شويم تا بتوانيم، با مشاهده كرد بهتري نسبت به تهيه گوسفند سالم اقدام كنيم . • اسهال خوني در دو هفته نخستين زندگي بره هاي كوچك كه دوچندان جراحت پذيرند،شايع ميباشد و گاهي ممكن مي باشد بره ها بدون آنكه علائمي از اسهال را بروز دهند از بين بروند .براي جلوگيري از اين وضعيت مي توانيم در هنگام تولد، به بره ها آمپول توكسين تزريق كنيم . • از علامتها نخستين بيماري اسكرپي اين است كه حيوان بدن خويش را به اجسام مي مالد .خارش در در ميان ران ها و نزديك دم حيوان وجود دارد و باعث لاغري ،لرزيدن و استفراغ در وي مي شود .متاسفانه هيچ درماني براي اين بيماري شناخته نشده مي‌باشد . • يك عدد از بدترين بيماري هاي انگلي كه گوسفند را تهديد مي كند ،بيماري استرنژيلوز گوارشي ميباشد .در اين بيماري پشم هاي حيوان به آساني انقطاع مي شود ،زير فك حيوان ورم ديده مي شود و حيوان دچار اسهال خواهد شد . • علاوه بر بيماري بالا ،گوسفندان به بيماري استرنژيلوز ريوي نيز در گير مي شوند ،در اين بيماري، كرم ها به ريه گوسفند نفوذ مي كنند .از نماد هاي كليدي اين بيماري سرفه و خروج مواد چركي از بيني گوسفندان است .براي دوري از اين بيماري مي بضاعت و توان در فصل زمستان به آن ها داروي ضد كرم داد . • آبله ،شروع اين بيماري با زدن تاول هايي روي پوست حيوان ابتدا مي شود .علامت ها اين بيماري بي اشتهايي،يبوست،ادرار به رخ منفصل و لاغري حيوان مي باشد .مي بايست دام هايي كه به اين بيماري دچار مي شوند را از دام هاي سلامت انقطاع كرد . براي خودداري از اين بيماري خوبتر مي‌باشد به حيوان واكسن تزريق كنيم . • آرتريت،در بره هايي كه در سنشان ميان يك هفته تا يك‌سري ماه است، مي بضاعت اين بيماري را مشاهده كرد ،مفصل بره ها، در اين بيماري مبتلا التهاب و تورم مي شود و سبب مي شود كه بره لنگان لنگان خط مش رود .اين تورم گهگاه چركي و گاهي غير چركي مي باشد .براي معالجه بيماري در فرايند توسعه يافته ،معمولا آنتي بيوتيك تجويز مي شود . ولي بيماري هاي ديگري نيز در گوسفندان وجود دارااست .ولي اين بيماري ها نبايد منجر نگراني شما براي خريد گوسفند تندرست شود .زيرا در شراي شما ،گوسفند خود را از مراكز معتبر( مجموعه گوسفند زنده) كه داري تائيديه از اداره دامپزشكي مي‌باشد تهيه كنيد مي توانيد از سالم آن مطمئن باشيد .چون اين اداره به طور مستمر به دام هايي كه زير نظرشان مي‌باشند نظارت كامل دارد و جلوي توزيع شدن دام هاي بيمار را مي گيرد . 


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۲:۰۹ توسط:علي پور موضوع:

رشد بز سانن

احتمال دارد اولين سوالي كه به دنبال جوابش هستيد اين باشد كه آيا رشد بز سانن در كشور‌ايران قادر است سودآوري به يار داشته باشد؟ جواب: در مرزوبوم ما مصرف گوشت بيشتر از مصرف شير است، و افراد متعددي سرمايه خويش را در بخش ساخت گوشت سرمايه گذاري كرده اند، اما اشخاص يه خرده مي‌باشند كه در حالا حاضر شير ساخت مي نمايند و همين فرمان سبب ساز گرديده مي باشد تا توليدكنندگان شير بتوانند فيض بيشتري به دست بياورند . 

آسياب ميكسر
رويش بز سانن قادر است سودآوري متعددي به همپا داشته باشد البته نداشتن اطلاعات صحيح باعث باخت و هزينه هاي مازاد در اين عمل مي شود . از اينرو شما مي‌توانيد با دانلود طرح توجيهي رويش بز سانن همگي اطلاعات مورد نياز كه شامل سرمايه واجب براي شروع، مقدار سود سالانه، زمان برگشت سرمايه و… ميباشد را به دست آوريد . 
طرح توجيهي پرورش بز سانن در سال ۹۷ تهيه و تنظيم شده و همگي داده ها آن بر شالوده محاسبات روز نوشته گرديده است، براي اخذ اين طرح بصورت doc به انتهاي مقاله مراجعه فرمائيد . 
سرمايه گذاري در پرورش بز سانن امروزه با توجه به شرايط اقتصاد دامپروري و خكشسالي هاي سال هاي اخير بر مراتع، هزينه هاي طعام براي رويش دهندگان ارتقا يافته و امكان كار در اين بخش سخت شده، كه براي حل اين زمينه بايد با تغيير تحول و جايگزيني از بزهاي مالامال ساخت مثل سانن و آلپاين به كار گيري كرد . 
چرا طرح توجيهي؟ به كار گيري از طرح توجيهي مي تواند شما را از همه هزينه هاي پرورش بز سانن باخبر كند و اين امكان را به شما مي دهد تا در هر سطح از اين كسب و كار بدانيد چه هزينه هايي بايد انجام شود، طرح توجيهي درواقع نقشه كسب و عمل شماست . 
طرح توجيهي بز سانن در طرح توجيهي رشد بز سانن تمامي براوردهاي مالي سال ۹۷ بصورت فايل doc در جداول گوناگون در 24 برگه قضيه حساب و كتاب قرار گرفته اند . 
هزينه هاي براورد شده در طرح توجيهي بز سانن 
مقدار سرمايه اول براي شروع زمين موردنياز هزينه ساختمان سازي و محوطه سازي هزينه هاي جاري تجهيزات موردنياز هزينه كارگران هزينه خريد دام هزينه هاي پيش بيني نشده مقدار سرمايه در گردش هزينه وسايل سرمايشي و گرمايشي مقدار نتيجه در سال اول مقدار سود در سال دوم مقدار فيض در سال سوم مقدار سود در سال چهارم ميزان سود در سال پنجم حساب و كتاب در نقطه رمز به سر دوره برگشت سرمايه فيض خالص ويژه


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۸:۴۴ توسط:علي پور موضوع:

5 چيز كه بايست در قضيه رويش مرغ بدانيم

5 چيز كه بايست در قضيه رويش مرغ بدانيم رشد مرغ : مرغ پرنده اي از نوع ماكيان سانان مي‌باشد كه توانايي پرواز ندارد و به سادگي مي بضاعت و توان رويش مرغ را در محفظه هاي روستاني و كوچك آغاز كرد . اين پرنده 10 هزار سال پيش در ويتنام اهلي شده و از آنجا به هند ، جمهوري اسلامي ايران و يونان راه و روش يافته مي باشد . اين پرنده با بيش از 24 ميليارد قطعه در دنيا ، بيشترين جمعيت را در در ميان پرندگان در كره زمين داراست . مرغ خانگي مي تواند دربين 5 تا 11 سال عمر نمايد . ولي ركورد ثبت گرديده در كتاب گينس براي بيشترين ارتفاع قدمت مرغ خانگي 16 سال مي باشد كه بر اثر نقص‌ قلبي مرده هست . 

آسياب ميكسر
5 چيز كه بايست در مسئله پرورش مرغ بدانيم 5 چيز كه بايست در موضوع پرورش مرغ بدانيم در موضوع رويش مرغ بدانيم | نژادهاي مرغ خانگي از في مابين نژادهاي متفاوت مرغ خانگي اهل ايران مي بضاعت به نژادهاي معروف مرغ مرندي و مرغ لاري در بين علاقه مندان اشاره كرد . 
محافظت از مرغ خانگي رشد مرغ ساكن به صورت گله اي در دربين روستائيان و عشاير مشاهده مي شود . محافظت از اين پرنده مضاعف سهل و اندك هزينه مي باشد . اما با اين حال عدم رسيدگي به پرنده و رعايت نكات بهداشتي در نگهداري آن مي تواند منجر به بروز بيماري در ميان مرغ هاي خانگي و نيستي آن ها شود . 
در حفظ اين پرنده براي خودداري از اثر تغييرات آب و هوايي ، روشنايي بدون واسطه خورشيد ، برف و باران ، در اختيار گرفتن ميزان نوردهي ، و در اختيار گرفتن سهل وآسان جوجه ها مي بايست براي آن ها مقام درست نمائيد . منزلت را مي بضاعت و توان با به كارگيري از بلوك ، چوب و يا ساير تجهيزات ايجاد . 
جايگاهي كه ساخته مي شود مي بايست فضاي لازم براي رشد جوجه ها را داشته باشد . فضاي مطلوب براي رويش جوجه ها 6 متر مربع يعني فضايي با بعدها 2 در 3 متر مي‌باشد . براي نگهداري مرغ هاي بالغ بايستي توجه كنيد كه هر متر مربع براي نگهداري 5 مرغ و خروس كافي مي‌باشد . در صورتي‌كه فضاي محافظت مرغ و خروس ها به مقدار كافي نباشد ، آغاز به يورش كردن به يكديگر مي نمايند و همديگر را زخمي مي كنند . 
تغذيه مرغ در موضوع رويش مرغ بدانيم : مرغ ها طيف وسيعي از مواد غذايي دربرگيرنده دانه ها ، گياهان و گوشت را مصرف مي كنند . اما بهترين ماده غذايي براي تغذيه مرغ ها در مدت تخم گذاري گندم مي‌باشد . در زمان تخم گذاري تامين كلسيم از اهميت فراواني برخوردار ميباشد و از پودر صدف ، استخوان و يا پوسته تخم مرغ مي بضاعت براي تامين كلسيم به كار گيري كرد . براي تغذيه جوجه هاي مرغ نيز آرد و مخلوط آرد و استخوان مي تواند به كار گرفته شود . همچنين مي توان از باقي مانده هاي مواد غذايي مصرفي و ميوه هايي نظير خيار و گوجه فرنگي نيز استفاده كرد . 
بيماري هاي مرغ خانگي از بيماري هاي مختلف مرغ و خروس مي بضاعت به بيماري هايي مثل آبله پرندگان ، بوتوليسم ، وباي مرغان ، برونشيت عفوني ، كوريزاي عفوني ، بيماري مارك ، برفك ، چرب كيسه هاي هوايي ، نيوكاسل ، جوجه موشي ، پولوروم يا اين كه اسهال سفيد جوجه ها ، آنفولانزاي مرغي و زخم كف پاي پرندگان اشاره كرد . 
جوجه كشي از تخم هاي نطفه دار مرغ خانگي معمولا براي جوجه كشي مرغ از اشكال دستگاه جوجه كشي در گنجايش هاي متعدد به كار گيري مي گردد .مرغ كرچ با خوابيدن بر روي تخم هاي نطفه دار شرايط دمايي ، رطوبت و چرخش تخم ها را براي جوجه كشي مهيا مي كند . طول دوران جوجه كشي از تخم هاي نطفه دار مرغ خانگي 21 روز است كه 28 روز اوليه آن را تراز ستر و 3 روز انتها آن را سطح هچر تشكيل مي دهد . 


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۵۱:۰۰ توسط:علي پور موضوع:

اصطلاحات و مفاهيم اوليه و انواع پرورش گوسفند و بز (2)

بره نوزاد: 0 تا 2 هفتگي بره شيرخوار: 2 هفتگي تا 3 ماهگي بره پرواري: 3 تا 6 ماهگي بره: 6 تا 12 ماهگي شيشك: 12 تا 18 ماهگي بالغ (قوچ و ميش): يكساله به بعد تصميم براي اين كه چه نژاد يا نژادهايي را پرورش دهيم بسيار اصلي مي‌باشد . به اين ترتيب اولي و مهم‌ترين دقت هر دامداري براي انتخاب نژاد، مشخص شدن هدف و هدف وي از پرورش دام هست . آيا انگيزه ساخت الياف پشمي يا اين كه كرك مي باشد؟ يا مراد دامدار ايجاد شير و گوشت و فروش آن در بازار مي باشد؟

آسياب ميكسر

گونه پاسخ به اين سؤالات دامدار را در گزينش نژاد پرورشي سوق‌دهي مي كند . در تراز دوم ارزش نژاد و در دسترس بودنآن تأثيرگذار است و بايد زمينه توجه قرار گيرد . در حالتي كه هدف از رشد دام به صورت داشتي مي باشد بايد نژادهاي مو جود را مطالعه نمائيد و هر كدام با وضعيت ناحيه سازگارتر و امكان دوقلوزايي و چندقلوزاييآنها بيشتر مي باشد خريداري شود . در صورتي‌كه هدف از رشد گوسفند براي پرواربندي هست بايستي از نژادهاي گوشتي كه با وضعيت ناحيه سازگارترند استعمال فرماييد . 
رويش گله هاي گوسفند را مي بضاعت و توان بر پايه هدف ها پرورش به شرح ذيل مدل بندي كرد: الف) پرورش گله هاي داشتي در دام داشتي هدف و مراد از محافظت و پرورش عبارت مي باشد از حداكثر توليد بره و بزغاله در سال و نيز ساخت شير، متاع هاي لبني و پشم و كرك . در خط مش داشتي معمولاً با دقت به سالمي و مشخصات ژنوتيپي و فنوتيپي، دام را تا حداكثر سن اقتصادي در گله مراقبت مي نمايند تا بتوانند به كارگيري بيشتري در طول بازه زماني قدمت اقتصادي از آن داشته باشند . معمولاً در اين خط مش دام را تا 4 الي 5 شكم زايش در زمان عمر حفظ مي كنند . دامدار از فروش بره ها يا اين كه بزغاله هاي نر و طولاني تر بره ها و بزغاله هاي ماده، فروش پشم، شير و فرآورده هاي آن درآمد كسب مي كند . در جمهوري اسلامي ايران اكثر عشاير و بعضا از روستاييان گوسفند و بز داشتي را با اين هدف مراقبت مي كنند . 
معمولا به ازاي هر 50 مركز ميش يك راس قوچ در حيث مي گيرند كه اين نسبت بسته به نژاد، جثه و . . . قابل تغيير تحول مي‌باشد . با توجه به انگيزه از حفظ گله در اين روش، جيره غذايي گله گوسفند و بز داشتي با گله پرواري مختلف هست . 


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۹:۱۱ توسط:علي پور موضوع:

شتران نر

بهمين جهت بهتر مي‌باشد كه در هنگام كار، شتران نر و ماده را از هم جدا كرد، علاوه بر آن ممكن هست كه شترها در هنگام به دست آوردن افسار آن ها و يا اين كه نهادن بار، ‌از خويش صداهاي بلند آزاردهنده اي در آورند ولي به هيچ وجه خطري نخواهند داشت، و پس از تكان به تدريج آرام گرديده و در حالتي كه كودكي هم افسار آن‌ها را بگيرد و تكان نمايد به آرامي‌دنبال وي خواهند رفت . 
هنگام معاينه شتر بايستي كاملاً مواظب بود، زيرا عليرغم متانت ظاهري، اين حيوان مي تواند لگد فراوان محكمي‌بزند كه ممكن مي‌باشد تا شانه‌ها برسد . و همچنين شتر قادر است با دستهاي خود نيز لگد بزند . بهمين علت جهت هر عمل مي‌بايد در ابتدا شتر ايستاده را نشاند و اندامهاي حركتي قدامي‌وي را با طناب بست . 

آسياب ميكسر
نشانه‌هاي بيماري شترها، در عمده مورد ها شبيه نشانه‌هاي بيماري در ساير حيوانات اهلي مي‌باشد . شترها معمولاً به رخ دائمي فرياد مي‌كشند و اين بعلت تغيير تحول كارداران خارجي بوده، ادله هيچگونه بيماري نميباشد . ريزش ترشحات مخاطي و يا بزاق از دهن حيوان هم به هيچ وجه قسمتي از نشانه‌هاي بيماري بشمار نمي‌رود . تغيير صورت گذراي مدفوع ادله نارسائيهاي گوارشي نيست، زيرا ممكن مي باشد تغيير‌و تحول مدل غذا و حتي تغيير و تحول مربي منجر اين مسئله گرديده باشد . رنگ خوني ادرار نيز از نشانه‌هاي مرضي در شتر نمي باشد و مربي شتر صرفا كسي مي باشد كه ميتواند در رابطه شترهاي مريض اطلاعاتي بدهد . تأكيد بر اين نكته ضروري هست كه برخلاف حيوانات ديگر، اهميت متعددي به سكو حرارت بدن شتر جهت تشخيص بيماري داده نميشود . 
هنگامي‌كه شتر مبتلا دل درد مي‌گردد همچون اسب اخلاق كرده در خاك مي‌غلتد و يا اين كه اينكه مي‌نشيند و پاهاي خود را در هر دو جهت بلند نموده و شكم خويش را به زمين مي‌فشارد و سرعت تنفس وي بشدت افزايش مي يابد . هنگامي‌كه حيوان واقعاً مريض باشد و درد بكشد آه و زاري مي كند و گاهي زمان ها دندان‌هاي خويش را به شدت به هم مي‌سايد، اما اين دندان قروچه در موقعيت مستي و هيجان جنسي و آنگاه از ميل كردن نمك نيز مشاهده ميشود . 
اسهال در شتر برهان بيماري نمي باشد زيرا كه ممكن ميباشد در فيض تغيير‌و تحول جيره غذائي شتر اتفاق بيفتد و يا اين كه شتر در اثر ترس و يا اين كه زخمي‌شدن نيز مبتلا اسهال شود . شتران ياد اي مضاعف كاركشته دارا هستند و حوادثي را كه با درد همپا مي باشد هيچ زمان فراموش نميكنند و از سوئي ديگر چنانچه فردي با آنها محبت كند او را نيز از خاطر نمي‌برند . ياد توانا و جهت يابي صحيح آن‌ها منجر مي‌گردد كه آن‌ها مسير حركت خود را به نيكي گزينش نمايند، بطوري كه در هنگام شب هم شتر قوي به جهت يابي صحيح ميباشد . در گذشته‌هاي دور، شتران مسافت فراوان به دور ميان مملكت ايران و مرزوبوم حجاز را فارغ از هيچگونه مشكلي طي مي‌نمودند و حاجيان را به زيارت خانه كعبه مي‌بردند . همچنين اين شتران در مسير مضاعف طولاني جاده ابريشم بدون آنكه روش خويش را گم كنند و يا اينكه از مسير خود گمراه شوند مبادرت به جابجائي مال از شرق آسيا به غرب آسيا و اروپا مي‌نمودند . 


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۶:۴۰ توسط:علي پور موضوع:

ويژگي ها شتر نر

ويژگي ها شتر نر يا لوك شتر نر كه به آن لوك مي‌گويند، اهميت زيادي در پرورش شتر داراست . يك شتر نر خوب بايستي به طور بدون نقص خصوصيت‌هاي متاع نر را داشته باشد . بدن آن نيز تناسب كافي داشته باشد . براي استعمال خوب تر از شتر نر درگله اين خصوصيت‌ها با اهميت مي‌باشند . لوك بايستي دارنده سركوتاه، پيشاني پر رنگ و درشت باشد . به علاوه گوش‌هاي يك لوك خوب مي بايست كوتاه و رو به جلو باشد . رمز لوك مي بايست نسبت به قسمت ايستاده گردن زاويه نود درجه داشته باشد . همچنين تا حدودي سر و كوهان در يك سطر قرار گرفته باشند . شانه و سينه شتر نر هم بايستي عميق، توانمند و عضلاني باشد . به علاوه جايي كه بازو و سينه وصل مي‌شود، از تناسب كافي برخوردار باشد . ران‌ها و بازوهاي يك شتر نر خوب، فشرده و عضلاني ميباشد و ساق‌هاي آن راست و بدون واسطه قرار دارند . 

آسياب ميكسر
جفت گيري و توليدمثل شتر سن بلوغ در شترها از سه سالگي به آن‌گاه است . البته سن مناسب براي جفت گيري در نرها چهارسالگي و در ماده‌ها پنج سالگي مي باشد . در‌صورتي‌كه زودتر از اين سن، شتر ماده حامله بشود باعث فرسودگي دام مي‌شود . يعني از عمر اثر گذار آن براي باروري قليل مي شود . براي هر گله سي تا چهل نفر شتر ماده، مي‌توان از يك شتر نر به كار گيري كرد . ارتفاع زمان آبستني در شترها دربين سيصد و هفتاد تا سيصد و نود روز(12-13 ماه) مي‌باشد . به طور معمول هر شتر در هر سه سال دو طفل به عالم مي‌آورد . در ماه نهم و دهم بارداري شتر مي‌توان جنين را در نصيب راست شكم آن لمس كرد . هر شتر ماده قادر است تا بيست سال ساخت نظير نمايد . دراين مدت، در ميان هفت تا خير نوزاد به جهان مي‌آورد . پس از بيست سال نيز مي بايست شترهاي مسن را از گله قطع كرد به كشتارگاه فرستاد . برهه زماني فحلي در شتر سه تا چهار روز ارتفاع مي‌كشد . به طور معمول پس از زايش گاهي تا يك سال ارتفاع ميكشد تا فحلي دوباره به وجود بيايد . اما با رويش درست و تغذيه زياد عالي و مطلوب شتر ماده، مي‌توان اين دوران را به يك ماه رساند . يعني شتر ماده پس از زايش، يك ماه سپس دوباره فراهم جفت گيري بشود . در صورتيكه شتر نر در دربين جفت گيري به عمل وادار شود، شدت كار جنسي آن ناچيز ميشود . شتر ماده هم مقطع فحلي نا آهسته ميباشد و نعره و صداي مخصوصي را از خود خارج مي آورد . 
مراقبت‌هاي اضطراري هنگام زايمان شتر در ماه‌هاي آخر زمان حاملگي و مدتي آن گاه از تولد نوزاد، نبايد شتر را وادار به كاركرد . شتر ماده بايد از مرتع لبريز علف و غذاي كافي تغذيه نمايد . از نشانه‌هاي زايمان، گران قدر شدن پستان شتر به عامل جمع شدن شير در آن ميباشد . همچنين ورم كردن آلت تناسلي شتر ماده، حالت به خصوص لگن و فرورفتگي عميق دو طرف تن دام از نشانه‌هاي نزديك بودن زايمان شتر مي‌باشد . يك نكته كليدي اين مي باشد كه شتر ماده را هنگام زايمان به جايي سفت ببندند، چون ممكن هست هنگام وضع حمل از ترس يا ناراختي به فضا بدود . در سود آسيب‌هاي جبران ناپذيري به جنين باطن شكم يا اين كه به نوپا در اكنون به دنيا آمدن برساند . شتر در وضعيت نشسته نوزاد خود را به دنيا مياورد . همينطور بيشتر وقت‌ها به ياري بشر احتياج ندارد . جفت به ياور نوزاد و يا اين كه تا يك ساعت آن گاه از آن خارج مي شود و ضدعفوني كردن ناف نوزاد آنگاه از به دنيا آمدن زياد حياتي مي باشد . نوزاد شتر به وسيله مادرش ليسيده و كم آب نمي‌شود . به اين ترتيب مي بايست نوزاد را كم آب كرد و به طرف پستان مامان راهنمايي كرد . وزن نوزاد شتر به هنگام تولد بيست و پنج تا پنجاه و دو كيلوگرم مي باشد . به طور ميانگين وزن نوزادها حدود سي و هشت كيلوگرم هست


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۹:۳۶ توسط:علي پور موضوع:

جيره غذايي گوسفند

جيره غذايي گوسفند: دامداران عزيز بايستي توجه داشته باشند كه گوسفندان به مشكلات ناشي از تغذيه فراوان حياتي مي‌باشند و كوچكترين اشتباه موجب عدم موفقيت در سود برداري از آنان مي شود . بطور كلي تغذيه گوسفندان و جيره هاي غذايي روزمره آنها در دو نصيب به فيس جداول ذيل جهت گوسفند داشتي و پرواري تهيه و پيشنهاد مي گردد . 

آسياب ميكسر
دسته دام سن وزن زنده (كيلوگرم) كنسانتره (گرم) يونجه (گرم) ذرت سيلو گرديده (كيلو گرم) كاه گندم (گرم) ميش خشك 15 هفته اوليه آبستني 50 400 300 2 500 ميش خشك 15 هفته اول آبستني 55 500 300 2/3 500 ميش خشك 15 هفته اول آبستني 60 به بالا 500 500 2/5 500 ميش خشك 6 هفته پايان آبستني 50 600 550 2/2 600 ميش خشك 6 هفته پايان آبستني 55 600 600 2/5 600 ميش خشك 6 هفته آخر آبستني 60 به بالا 600 600 2/3 600 ميش شيرده 50 700 700 3 600 ميش شيرده 55 800 700 3 600 ميش شيرده 60 به بالا 800 700 3/5 600 

برچسب ها: rashin , rashindaneh , اطمينان دانه , دانه سازان راشين , راشين , راشين دانه , علمي , مقالات , مقاله ها علمي , مطلب , مقاله علمي پيوند كوتاه : http://rashindaneh .com/?p=621 0 34 بازديد مطالب مرتبط تازه ترين نوشته‌ها تغذيه تليسه ها تغذيه تليسه ها 23 - 2019/05/04 تغذيه ميش ها تغذيه ميش ها 34 - 2019/05/04 مواد تشكيل دهنده انواع كنسانتره دامي مواد تشكيل دهنده گونه هاي كنسانتره دامي 30 - 2019/05/02 راهبرد خوراك‌دهي دام پرواري دستورالعمل خوراك‌دهي دام پرواري 30 - 2019/05/02 امر تهيه كنسانتره براي گوساله‌هاي پرواري فرمان تنظيم كنسانتره براي گوساله‌هاي پرواري 32 - 2019/05/01 علل استعمال از پودر چربي در جيره دام علل به كارگيري از پودرچربي در جيره دام 134 - 2018/01/13 ادغام كردن، يك فرايند داراي اهميت در ايجاد خوراك مخلوط كردن، يك مراحل حياتي در توليد خوراك 256 - 2018/01/13 راهكارهاي در دست گرفتن و پيشگيري بيماريهاي توليد راهكارهاي در اختيار گرفتن و پيشگيري بيماريهاي ساخت در نگهداري از گاوهاي عصر انتقالي 78 - 2018/01/13 خوراندن شير به گوساله برنامه غذايي پيشنهاد شده از بدو تولد گوساله 66 - 2018/01/13 نياز غذايي گوسفند پرواري نياز غذايي گوسفند پرواري 80 - 2018/01/11 گوسفند نژاد زل اين نژاد در بخش ها ساحلي درياي خزر و قسمتي از دشت گرگان رشد داده مي شود در استان گيلان به رخ آميخته با نژاد مغاني رويش مي يابد . اين گوسفند به نژاد آريايي هم داراي اسم و رسم مي‌باشد چون شواهد تاريخي نشان مي دهد كه قبيله آريايي كه در نواحي گرگان و مازندران مستقر بودند به اهلي كردن اين گوسفندان اقدام كردند . 





1- جمعيت و پراكندگي نژادزل در استان گلستان رديف 
اسم شهرستان نژاد 
تعداد (راس) 1 
مينودشت 
زل 
115672 

علي آباد زل 
131569 

كردكوي 
زل 
26624 

بندرگز 
زل 
18873 

آزادشهر 
زل 
55574 

راميان 
زل 
62424 

گرگان 
زل 
83491 


جمع 


494227 


2- مشخصات ظاهري مقدار بدن كوچك جثه كشور‌ايران مي باشد رنگ بدن سياه، شيري، قهوه اي و شيوا درصد زيادي از گوسفندان زل به رنگ سياه مي باشد كه بره ها سياه تيره كه به تدريج به خاكستري و قهوه اي تغيير تحول مي يابد مقدار گوش گوش كوچك و متوسط ميزان سر ظريف وكوچك در قوچها رخ متوسط و دارنده شاخ­هاي بلند و پيچ دار مي باشد در بعضي قوچها به چهره شاخ باز مي باشد مقدار دست و پا دست و پاي ميانگين و ريز قلم، دست و پا بلند و سواي پشم براي راهپيمايي مطلوب مي باشد . 
صورت بيني صاف و بدون برجستگي يا برجستگي زياد كم در ميشها در قوچها قوس دار و داراي صورت پوزه كشيده ومتوسط وضعيت شاخ قوچ ها دارنده شاخ طويل و پيچيده و قدرتمند و برخي از ميش ها داراي شاخ هستند صورت و اندازه دنبه فارغ از دنبه بوده و داراي زائده دم مانندي مي باشد . بجاي دنبه داراي دمي بصورت دنبالچه متشكل از 7 مهره طول آن 10-12 سانتي متر مي‌باشد . 


3- خصوصيات توليدي وزن ميلاد بره نر 3 .5 كيلوگرم وزن ميلاد بره ماده 3 كيلوگرم وزن نقطه پايان شيرخوارگي نر 19 .6 كيلوگرم وزن نقطه نهايي شيرخوارگي ماده 17 .3 كيلوگرم وزن شش ماهگي بره نر 25 .6 كيلوگرم وزن شش ماهگي بره ماده 22 .7 كيلوگرم وزن يكسالگي نر 41 .4 كيلوگرم وزن يكسالگي ماده 35 .9 كيلوگرم طول زمان شيردهي 150 روز اندازه توليد شير در هر دوره 290 گرم در روز ميزان ايجاد شير در مدت شيردهي 43 .5 كيلوگرم ميانگين ساليانه پشم در قوچ 2150 گرم متوسط ساليانه پشم در ميش 1550 گرم متوسط ساليانه پشم بره نر 752 گرم متوسط ساليانه پشم بره ماده 699 گرم وزن دنبه ميش سواي دنبه ارتقا وزن روزانه در بره هاي نر 175 گرم افزايش وزن روزانه در بره هاي ماده 165 گرم بازده غذايي 7 .5 





برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۰۶:۳۴ توسط:علي پور موضوع:

گوساله هايي كه بهتر تغذيه

به طور متوسط گوساله هايي كه بهتر تغذيه گرديده اند و پرورش پرسرعت تري داشته اند، دو ماه زودتر به سن او‌لين زايش مي رسند . ممكن مي‌باشد هزينه تغذيه اضافي به ازاء هر گوساله تا دو برابر نيز رسد . البته حتما رجوع و برگشت هزينه را در پي خواهد خواهد داشت . 
رجوع و برگشت پر سرعت سرمايه براي گاوداران از طريق داشتن گوساله هاي سلامت خيس و تلفات ناچيز تر هست . دام مريض كمتر، به معنا درمان كمتر ميباشد و مرگ كمتر گوساله ها به معني داشتن تليسه هاي اكثر و صرفه جويي عالي در دراز بازه زماني مي‌باشد . چيزي كه گاودارن ممكن مي باشد متوجه نشوند، برگشت هزينه ها بواسطه توليد شير عمده در دراز بازه زماني مي باشد . 
ساخت شير بخش اعظم . . . 

آسياب ميكسر
"8 مطالعه دانشگاهي نشان داده اند، دامهايي كه در حد بضاعت شان تغذيه شده بودند، در اولي دوره شيردهي 454 تا 1362 كيلوگرم شير اكثر ساخت كردند . بخشي از اين ساخت به حافظه نشر بخش اعظم سلول هاي پستان مي‌باشد . 
ممكن مي باشد از آزمايش ژنوميك متوجه شويم كه ژني وجود دارااست كه در مورد آن چيزي نمي دانيم و واضح شدن آن سبب ساز ايجاد شير بخش اعظم مي شود و به علت شرايط محيطي تغذيه اي عالي به عمل افتاده مي‌باشد و آغوز يا اين كه ارتقا اندازه مواد مغذي ممكن ميباشد روي تحريك و فعال شدن آن اثر داشته باشند . 
در دانش كده كرنل تحقيقي انجام شد كه نشان مي دهد: تغذيه كافي مواد مغذي باعث تكامل پر سرعت تر و توانا تر سامانه ايمني مي شود كه گوساله ها را كاركشته مي سازد در پيش‌روي عفونت مقاومت بهتري داشته باشند و در صورت مريض شدن زودتر بهبود يابند . 
خيلي با اهميت است كه به خاطره داشته باشيد ارتقاء ميزان مواد مغذي گوساله ها به فيس ارتقا دفعات غذادهي، ارتقاء غلظت مواد غذايي يا اكثر كردن حجم وعده ها، بي اغراق در حالت بد آب و هوايي مي تواند عامل مرگ يا معاش گوساله باشد . 
"تنش آب و هوايي عاملي مي‌باشد كه نياز هاي ماده خشك مصرفي تنها براي زنده ماندن را ارتقاء مي دهد" . به تيتر مثال با يك جايگزيني شير استاندارد 20:20، گوساله ها 80 ميلي گرم گلوكز در هر دسي ليتر خونشان دارند . گلوكز به تيتر سوخت براي سامانه ايمني مصرف مي شود براين اساس بدون گلوكز ارتقاء پاسخ سامانه ايمني با معضل مواجه خواهد شد . 
در قبل غلظت گلوكز 80 ميلي گرم به استاندارد تبديل شد بطوري كه اكثري از دامپزشكان و آزمايشگاه هاي تغذيه اي تاءمل مي كردند غلظت ارگانيك گلوكز براي گوساله همين مي‌باشد . تا اينكه متوجه شدند غلظت گلوكز خون گوساله پرواري 100 ميلي گرم در هر دسي ليتر يا بيشتر هست . در يك تحقيق به گوساله ها يك ميزان معمول مواد مغذي با 1/135 كيلوگرم ماده ي كم آب داده شد، مقدار گيري ها نشان اعطا كرد غلظت گلوكز خون تا 100 ميلي گرم ارتقا يافت، كه مقدار ارگانيك قند خون در حيوانات شيرده هست . تغذيه گوساله ها با مقدار بالاتر مواد مغذي گذشته از شيرگيري يك سوال داراي اهميت براي گاوداران مطرح كرده است، پس از شيرگيري، گوساله ها را چه طور تغذيه كنند؟ در‌صورتي‌كه گوساله ها با يك جيره اي كه رشد ارگانيك را باعث مي شود تغذيه شوند، نمي توانند خيلي پرورش كنند اما خلل اينجاست كه شما بضاعت زايش زود هنگام را از دست مي دهيد . اين اصلي ترين اشتباهي هست كه در قبل اتفاق مي افتاده است، شما تمام محاسن رويش آرام را از دست نمي دهيد و تكثير ابتدايي سلولهاي پستان و كاهش وقوع بيماريها را هنوز داريد . 
گاوداران بايستي به خاطر داشته باشند كه زماني گوساله ها با جيره اي دربردارنده ميزان بالاتري مواد مغذي تغذيه شوند، در بازه از شيرگيري والا ترند . هنگامي با بهاربند چنين گوساله هايي بازخورد مي كنيد، بايد توجه داشته باشيد كه اين گوساله ها نه صرفا به غذاي بيشتري براي ميل كردن نياز دارند، بلكه به نظر جثه بزرگشان نيازهاي حفظ بالاتري هم دارا‌هستند . در حالتي كه به آن ها به ميزان نيازشان خوراك ندهيد، رشدشان را به تاخير انداخته ايد و فرصت حامله كردن، زايش و ورود آن‌ها به گله دوشا كه معادل مي‌باشد با ساخت پول براي شما را از دست داده ايد . 


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۴:۳۲ توسط:علي پور موضوع:

پاها و شكلقرارگرفتن گاو

پاها و شكلقرارگرفتن آنها - پاهايجلو پاهاي جلوبايد مستقيم وبدون خميدگي به بدن وصل شده باشند و بيش از حد بلند يا كوتاه نباشند .همينطور مسافت دو پا،‌نشان دهنده پهنا سينه ميباشد . پهنا سينه ميانگين ويا بيش ازحد متوسطدرعمر اقتصادي حيوان وشيرواري گاو اثر دارااست .

آسياب ميكسر

 - پاهايعقب عالي استبدانيد كه شرايط دو مفصل خرگوشي گاو درشيرواري آن اثر داراست . به طوري كه هرچه مفصلپاهاي عقب گاو ظريف تر باشد،‌گاو شيروارتر ميباشد . به علاوه پاهاي عقب گاو درمنظرپشتي مي بايست مستقيم و سواي انحراف به داخل بدن وصل باشند . به طوري كه بتوان مستطيليرا بين دو پاي عقب گاو ترسيم كرد . در‌صورتي‌كه دو مفصل پاهاي عقب گاو به هم نزديك و پاها وسم ها به بيرون گمراه باشند،‌كمترين ارزش را به آن گاو مي دهند . اكنون آنكه پاهابايد سواي انحراف و مفصل هاي خرگوشي بايد با ران،‌پاها و سم ها، موازي باشند . در صورتيكه پاهايگاو را از پهلو نگاه فرماييد بايد مفصل هاي خرگوشي پاهاي عقب داسي شكل باشند . البتهبايد اعتنا كنيد كه گهگاه ممكن است گاو به دليل اشكال درلگن ويا عفونت،‌سم ها وپاهاي خود را به داخل كج نمايد . بدين ترتيب نبايد اين زمينه را با خميدگي داسي شكلپاهاي عقب نادرست گرفت . 6- ارتفاعپستان عقبي اين ارتفاعنشان دهنده ظرفيت توليد شير درگاو است . براي ارزيابي اين صفت كافي هست مسافت ذيل فرجدام را تا محل اتصال پستان به تن گاو ميزان بگيريد . هرچه اين فاصله كمتر باشد،بهتر است . 7- عمقپستان عمق پستانيعني تحليل وضعيت كف پستان (به غير از نوك آن) با مفصل خرگوشي پاهاي عقب . البتهدرست ميباشد كه هرچه پستان بزرگتر باشد،‌شير بيشتري را درخود جاي مي دهد،‌ولي يكپستان با عمق بيشتر(حجيم تر)زودتر به جراحت و ورم پستان آلوده و كثيف مي شود . بنابرايندربررسي اين صفت بايستي به سن دام اعتنا كرد . به طوري كه هرچه سن دام بالاتر رود، عمقپستان اكثر مي شود . درتليسه ها مي بايست كف پستان نسبت به مفصل خرگوشي،‌حدود 3انگشت(5 سانتي متر)بالاتر قرار گرفته باشد . 8- حافظ پستان ها(ليگامان ها) نگه دارندهها درحقيقت رباط هاي وسطي محيط پستان مي باشند . اين رباط ها چنان درمنظره پشتيقرارگرفته اند كه به نظر مي آيد محيط پستان به دو قسمت تقسيم شده است . رباط هادرحقيقت نگه دارنده هاي اساسي واوليه پستان مي باشند .همچنين برهان مهمي درنگه داشتنپستان درمحل حساس خود مي‌باشند . درصورتي كه حفظ كننده پستان ضعيف باشد،‌پستان به وضعيت ريلكس وپاندولي درمي آيد . درنتيجه ارتفاع عمر اقتصادي گاو قليل مي شود . براين اساس هنگام خريديك گاو شيري بايد توجه داشت كه درمنظره پشتي درحالي كه پستان پرازشير ميباشد ، وسطپستان گاو ، خط وجود داشته باشد . همينطور اين خط و سوراخ دربين پستاني،‌عميق و سراسرپستان را فراگير باشد . 9- عرضپستان هرچه عرضپستان گاو اكثر باشد، دام قدرت شيرواري بهتري دارااست . همچنين ارتفاع قدمت اقتصادي آننيز مضاعف مي‌باشد . براي نظارت اين صفت،‌درمحل اتصال پستان به تن وبرگشتگي موهاي دوطرف پستان، فاصله دو طرف پاهاي آن را اندازه گيري مي كنند . دقت نمائيد كه هنگامبررسي اين صفت نبايد گاو بدشكل ايستاده باشد وپاهاي عقب آن ازهم باز باشد . 


برچسب: آسياب ميكسر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۰۵:۴۱ توسط:علي پور موضوع: