خوراك دام خوراك دام .

خوراك دام

مزاياي به كار گيري از كنسانتره

مزاياي به كار گيري از كنسانتره 
در تغذيه دام 1- كنسانتره با تدبير از مقدار احتياجات دام و اندازه مواد مغذي جانور در آن تهيه مي گردد . 

آسياب ميكسر
2- كنسانتره به اندازه كافي انرژي و پروتئين زمينه نياز دام را تامين مي كند . 
3- كنسانتره خوش طعام و داراي امكان هضم بسيار مضاعف مي باشد . 
4- كنسانتره دارنده همگي موادتشكيل دهنده معدني و ويتامين هاي مورد احتياج دام به اندازه قضيه لزوم مي باشد . 
5- كنسانتره عاري از عنصرها زيان آور و مواد سمي براي بدن دام مي باشد . 
6- ارزش تمام شده كنسانتره از حيث اقتصادي قابل برگشت ميباشد . به عبارت ديگر قيمت كنسانتره از بها موادي كه دام ساخت مي كند كمتر بوده و فيض كافي براي دامدار را تأمين مي نمايد . 
7- كنسانتره مطابق اصول بهداشتي تهيه و تنظيم گرديده و به سالم دام و نيز مزه و بوي شير و گوشت لطمه نمي زند . 
8- كنسانتره با داشتن حجم ناچيز (درمقايسه با علوفه) دربردارنده مواد مغذي زياد بوده ، نيازهاي دام را تأمين مي كند و انرژي حتمي براي كار نشخوار را كاهش مي دهد كه به سود دامدار مي باشد . 

اهميت مصرف كنسانتره در ارتقاء ايجاد شير پس از زايمان، مقدار توليد شير به تدريج طولاني تر مي شود تا اينكه در هفته ششم تا هشتم به حداكثر ايجاد خود مي رسد . بعد به تدريج از اين ميزان ساخت كم مي شود، تا وقتي كه گاو را كم آب كرده و براي وضع حمل بعدي آماده مي كنند . 
ميزان ساخت شير درمدت 305 روز شيرواري با شيوه تغذيه رابطه بي واسطه دارااست . يعني تغذيه صحيح منجر بالارفتن توليد شير گرديده و در بازه كاهش شيردهي اين كاهش با افت كمتري ادامه خواهد يافت . 
به اين ترتيب در اوايل عصر شيردهي، مصرف كنسانتره از كارداران واجب و مؤثر براي ازدياد توليد شير در ارتفاع عصر شيردهي مي‌باشد . 
در اين عصر مي بايست انرژي ، پروتئين و املاح كافي به دام برسد وگرنه، دام از تن خودش مايه نهاده و لاغر مي شود . به دنبال آن، از توليد شير در طول عصر كاسته شده و همينطور سبب كاهش باروري در عصر تلقيح بعدي خواهد شد . 
در دو ماه آخر آبستني ،به دليل رويش جنين و فشار روي شكمبه ، دام غذاي كمتري مصرف مي كند . پس از زايمان، با وجود اين كه رحم به وضعيت طبيعي خويش برمي گردد و مقدار مصرف علوفه، به تدريج افزايش مي يابد، اما اين اندازه ، براي ايجاد شير را كافي نخواهد بود . 
در نتيجه ، مي بايست دست‌كم 55 درصد جيره غذايي گاو را «كنسانتره پر شير» تشكيل دهد تا علاوه بر وصال به نقطع ي عطف توليد، عليرغم اشتهاي ناچيز حيوان، تأمين كننده نيازهاي آن هم باشد . واجب به ذكر مي‌باشد در 2 هفته باقي‌مانده به زايش ، از دادن نمك به گاو بايستي خودداري شود . 


برچسب: آسياب ميكسر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ تير ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۳۷:۴۷ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :