خوراك دام خوراك دام .

خوراك دام

شتران نر

بهمين جهت بهتر مي‌باشد كه در هنگام كار، شتران نر و ماده را از هم جدا كرد، علاوه بر آن ممكن هست كه شترها در هنگام به دست آوردن افسار آن ها و يا اين كه نهادن بار، ‌از خويش صداهاي بلند آزاردهنده اي در آورند ولي به هيچ وجه خطري نخواهند داشت، و پس از تكان به تدريج آرام گرديده و در حالتي كه كودكي هم افسار آن‌ها را بگيرد و تكان نمايد به آرامي‌دنبال وي خواهند رفت . 
هنگام معاينه شتر بايستي كاملاً مواظب بود، زيرا عليرغم متانت ظاهري، اين حيوان مي تواند لگد فراوان محكمي‌بزند كه ممكن مي‌باشد تا شانه‌ها برسد . و همچنين شتر قادر است با دستهاي خود نيز لگد بزند . بهمين علت جهت هر عمل مي‌بايد در ابتدا شتر ايستاده را نشاند و اندامهاي حركتي قدامي‌وي را با طناب بست . 

آسياب ميكسر
نشانه‌هاي بيماري شترها، در عمده مورد ها شبيه نشانه‌هاي بيماري در ساير حيوانات اهلي مي‌باشد . شترها معمولاً به رخ دائمي فرياد مي‌كشند و اين بعلت تغيير تحول كارداران خارجي بوده، ادله هيچگونه بيماري نميباشد . ريزش ترشحات مخاطي و يا بزاق از دهن حيوان هم به هيچ وجه قسمتي از نشانه‌هاي بيماري بشمار نمي‌رود . تغيير صورت گذراي مدفوع ادله نارسائيهاي گوارشي نيست، زيرا ممكن مي باشد تغيير‌و تحول مدل غذا و حتي تغيير و تحول مربي منجر اين مسئله گرديده باشد . رنگ خوني ادرار نيز از نشانه‌هاي مرضي در شتر نمي باشد و مربي شتر صرفا كسي مي باشد كه ميتواند در رابطه شترهاي مريض اطلاعاتي بدهد . تأكيد بر اين نكته ضروري هست كه برخلاف حيوانات ديگر، اهميت متعددي به سكو حرارت بدن شتر جهت تشخيص بيماري داده نميشود . 
هنگامي‌كه شتر مبتلا دل درد مي‌گردد همچون اسب اخلاق كرده در خاك مي‌غلتد و يا اين كه اينكه مي‌نشيند و پاهاي خود را در هر دو جهت بلند نموده و شكم خويش را به زمين مي‌فشارد و سرعت تنفس وي بشدت افزايش مي يابد . هنگامي‌كه حيوان واقعاً مريض باشد و درد بكشد آه و زاري مي كند و گاهي زمان ها دندان‌هاي خويش را به شدت به هم مي‌سايد، اما اين دندان قروچه در موقعيت مستي و هيجان جنسي و آنگاه از ميل كردن نمك نيز مشاهده ميشود . 
اسهال در شتر برهان بيماري نمي باشد زيرا كه ممكن ميباشد در فيض تغيير‌و تحول جيره غذائي شتر اتفاق بيفتد و يا اين كه شتر در اثر ترس و يا اين كه زخمي‌شدن نيز مبتلا اسهال شود . شتران ياد اي مضاعف كاركشته دارا هستند و حوادثي را كه با درد همپا مي باشد هيچ زمان فراموش نميكنند و از سوئي ديگر چنانچه فردي با آنها محبت كند او را نيز از خاطر نمي‌برند . ياد توانا و جهت يابي صحيح آن‌ها منجر مي‌گردد كه آن‌ها مسير حركت خود را به نيكي گزينش نمايند، بطوري كه در هنگام شب هم شتر قوي به جهت يابي صحيح ميباشد . در گذشته‌هاي دور، شتران مسافت فراوان به دور ميان مملكت ايران و مرزوبوم حجاز را فارغ از هيچگونه مشكلي طي مي‌نمودند و حاجيان را به زيارت خانه كعبه مي‌بردند . همچنين اين شتران در مسير مضاعف طولاني جاده ابريشم بدون آنكه روش خويش را گم كنند و يا اينكه از مسير خود گمراه شوند مبادرت به جابجائي مال از شرق آسيا به غرب آسيا و اروپا مي‌نمودند . 


برچسب: آسياب ميكسر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۶:۴۰ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :