خوراك دام خوراك دام .

خوراك دام

تلقيح تصنعي در گوسفندان

تلقيح تصنعي در گوسفندان يكي از شيوه هاي موثر براي افزايش تعداد گوسفندان و همچنين چند قلو زايي مي باشد كه به وسيله دامداران براي افزايش جمعيت گله گوسفند ها چهره ميگيرد كه لازمه انجام اين كار داشتن تخصص در زمينه انجام تلقيح مصنوعي مي باشد بنابراين بصورت سرخود دست به انجام چنين كاري نزنيد كه در اين مقاله از وب سايت نيوشيپ به معرفي و فراگيري تلقيح تصنعي و مصنوعي در گوسفندان مي پردازيم تا داده ها جامعي در اين رابطه در اختيار شما دامداران عزيز ارائه دهيم . 

آسياب ميكسر
فراگيري تلقيح تصنعي و مصنوعي در گوسفند داشتن گوسفندان يك‌سري قلوزا و به دنياآمدن بره هايي تندرست و با كيفيت بالا يك عدد از موارد زمينه دقت دامداران مي باشد كه راه و روش هاي متعددي براي وصال به اين انگيزه اعم از جيره فلاشينگ و تلقيح تصنعي و مصنوعي وجود دارد كه در روش جيره فلاشينگ كه به طور كامل با تلقيح مصنوعي در دام زنده متفاوت مي باشد با به كارگيري از روش هايي همچون تغذيه درست و رعايت موارد مختلفي درصد دوقلوزايي و يك سري قلوزايي در دام بالا مي رود و در راه و روش تلقيح تصنعي و مصنوعي هم با به كارگيري از اسپرم گيري از قوچ و تخليه اسپرم در واژن ميش اين كار چهره مي‌گيرد . 
چگونگي تلقيح تصنعي گوسفند چگونگي تلقيح تصنعي و مصنوعي گوسفند در ميان بهترين گوسفندان ايراني ميتوان به نژاد هايي نظير گوسفند افشاري و گوسفند سنگسري و … اشاره نمود كه درصد چندقلوزايي و دوقلوزايي بالايي دارند كه با به كارگيري از بكارگيري شيوه هاي ديگري نيز همچون استفاده از تلقيح مصنوعي اين درصد بخش اعظم مي گردد بدين ترتيب يادگيري راه و روش تلقيح تصنعي قادر است بازدهي بهتري براي دامداران داشته باشد . در تعريف كلي بايستي ذكر كرد كه در رويه تلقيح مصنوعي آبستن كردن گوسفند ماده سواي جفت گيري با گوسفند نر صورت ميگيرد . 
رويكرد هاي تلقيح تصنعي بر شالوده نوع اسپرم به تيتر يك دامدار و يا يك خريدار گوسفد فارغ از ترديد با اسم گوسفند رومانف آشنا هستيد كه بدليل داشتن خاصيت چندقلوزايي زياد معروف مي باشد كه در مواقعي چه بسا تا 9 بره را در يك زايمان بدنيا آورده مي‌باشد بدين ترتيب ميتوان از اسپرم قوچ رومانف براي حامله كردن بقيه گوسفندان به كارگيري نمائيد كه براي اين عمل مي توانيد از روش هاي مختلفي استفاده نمائيد كه در ادامه به معرفي اين رويه ها مي پردازيم . 
مي توانيد ببينيد : بها روز گوسفند و بره زنده منش اول را ميتوان تلقيح مصنوعي با اسپرم مايع نو معرفي كرد كه در اين شيوه اسپرم قوچ فورا آن گاه از به چنگ آوردن از قوچ با رقيق كننده اي همچون شير كم چرب به نسبت هاي 1 به 2 تا 1 به 7 در پايوت هاي 0 .25 تا 0 .5 cc وارد بدن ميش مي شود . در رويه ديگر تلقيح تصنعي با استعمال از اسپرم ذخيره گرديده در دماي زير 8 سكو چهره ميگيرد كه در اين خط مش اسپرم در دماي ذكر گرديده نگهداري مي شود كه بعد از آن از حدود 72 ساعت در‌صورتي‌كه تلقيح صورت نگيرد با افت اسپرم مايع گرفته شده روبرو خواهيد بود . در منش سوم تلقيح با استعمال از روش يخ زده سازي رخ مي گيرد كه در اين شيوه اسپرم در پايوت هاي 0 .25 تا 0 .5 cc با ازت يخ‌زده ميگردد كه در في مابين راه و روش هاي ذكر شده موءثر ترين راه به كار گيري از اسپرم تازه مي باشد . 
رويه هاي تلقيح تصنعي و مصنوعي بر اساس مدل تخليه اسپرم راه و روش واژينال در راه و روش واژينال كه با اسم تلقيح نابينا در گوسفندان هم شناخته مي شود احتمال باروري زياد ناچيز است و بهترين بازدهي براي اين راه استفاده از اسپرم مايع نو مي باشد چرا كه در صورت به كارگيري از اسپرم يخ‌زده نسبتاً درصد باروري صفر مي باشد . در اين رويه با به كار گيري از تفنگ اسپرم ها بصورت مستيم باطن واژن ميش تخليه ميگردد . 
راه سرويكال اين راه و روش كه در بز ها داراي بازدهي فوق العاده مي باشد يك عدد از شايسته ترين راه و روش ها براي انجام و تخليه اسپرم در تلقيح تصنعي مي باشد كه در اين رويكرد با استعمال از اسپوكولوم دهانه واژن به اندازه حتمي باز مي شود و با به كارگيري از تفنگ اختصاصي تلقيح و نوروروشنايي چراغ قوه عملكرد در باز شدن كافي دهانه واژن مي‌گردد تا بصورت درست و مناسب اسپرم در واژن گوسفند تخليه گردد . 
طريق تلقيح مصنوعي گوسفند شيوه تلقيح مصنوعي گوسفند رويكرد لاپاراسكوپ در اين راه و روش استفاده از دستگاه لاپاراسكوپ براي تلقيح تصنعي و مصنوعي بكار گرفته مي گردد كه براي اين فعاليت بايستي اين دستگاه را در اختيار داشته باشيد و در وهله اول نصيب فوقاني پستان ميش تراشيده مي‌گردد و دو سوراخ كوچك در ناحيه شكمي پستان ساخت مي شود و با استعمال از آندوسكوپ تخمدان گوسفند را پيدا مي نمايند و از نحوه رخنه‌ ديگر مبادرت به تخليه اسپرم مي نمايند كه به كار گيري از اسپرم هاي يخ‌زده در اين منش شايسته ترين بازدهي را داراست . 
منش سرويكال عميق يا اين كه ترانس سرويكال در اين روش كه همان شيوه سرويكال مي باشد و صرفا تفاوت آن بكارگيري هورمون اكسي توسين مي باشد براي باز تر شدن سرويكس گوسفند تا تخليه عميق خيس و در نتيجه اثرگذار تري فيس گيرد . 
تلقيح تصنعي و مصنوعي در گوسفندان و روش هاي اسپرم گيري و تخليه اسپرم و … در اين مطلب بصورت بي نقص ارائه شد تا دوستان خوب دامدار بتوانند مبادرت به تلقيح تصنعي در گوسفندان كنند تا بازدهي بيشتري از حفظ گوسفندان داشته باشند . 


برچسب: آسياب ميكسر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۰۹:۳۷ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :