خوراك دام خوراك دام .

خوراك دام

حمل و نقل حيوانات مدام يك عدد از دغدغه‌هاي دامداران

حمل و نقل حيوانات مدام يك عدد از دغدغه‌هاي دامداران مي‌باشد . زيرا اين فعاليت ممكن است صدمات جبران‌ناپذيري به دام وارد آورده، يا اين كه چه بسا منجر تلفات شود؛ فرقي نمي كند اين دام راهي كشتارگاه باشد يا مزارع ديگر . 

آسياب ميكسر
به گزارش ايانا به نقل از farmersweekly، وجود استرس در دام‌ها هنگام حمل و نقل، بدون شك آسيب‌هايي به آن ها مي‌زند . از دست دادن پاره اي از وزن، نشانه ها كبودي در بدن دام، صدماتي كه در غايت سبب به رد شدن جنازه در كشتارگاه ميشود و يا اين كه حتي مرگ دام قبل از وصال به مقصد ازجمله عواملي ميباشند كه براي دامدار نيز نگران كننده مي باشد . همچنين اين عوامل بر كيفيت آخرين گوشت هم تاثير منفي نهاده و نتيجه‌اي جز كاهش نتيجه براي دامدار به ياور نخواهد داشت . 
به هر حال، دام‌ها در طول سفر، ميزان ناچيزي از وزن خويش را از دست مي‌دهند، چون نمي‎توان حين انتقال، آنان را تغذيه كرد . بدين ترتيب بيش از هر چيز بايد از اين نكته مطمئن شد كه كاهش وزن دام‌ها به استدلال نبود آب نباشد . اما دامپزشكان هنوز به عددي ثابت نرسيده‌اند كه بر پايه سن و شرايط حيوان، ميزان كاهش وزن آن را در هنگان حمل و نقل انتخاب كند . اما به هر ترتيب، اين زمينه به ثابت رسيده كه دام‌هاي سنگين شش تا هشت ماهه در ارتفاع اوليه 100 كيلومتر، بالاي سه درصد وزن خويش را از دست مي دهند . اين عدد براي 100 كيلومترهاي بعدي، هد كدام يك درصد هست . 
كاهش وزن اوليه‌اي كه در هنگان حمل و نقل دام رخ مي‌دهد، ناشي از كاركرد دستگاه گوارش و ادراري است . براين اساس با در حيث به دست آوردن شرايط گاو هنگام مهاجرت و همينطور سن آن، در ميان هشت تا 10 درصد از وزن تن آنها در مسافت‌هاي متوسط، كاهش يافته و بيشتر معضلات اين چنيني، به دليل كاهش آب در ميان سلولي واقعه مي‌ افتد . 
از آنجا كه نشخواركنندگان قابليت‌هاي ويژه‌اي دارند، مي‌توانند به اندازه‌اي طعام مصرف نمايند كه تا دو روز احتياجات آن ها را تأمين كند . به همين برهان اصول و قواعد نقل و انتقالات دامي نظير گاو كه چهار معده دارد با حيواني نظير خوك كه تك‌معده‌اي است، فراوان متفاوت خواهد بود . زيرا در انتقال خوك‌ها بعد از طي 50 كيلومتر مسافت، به بدون چاره توقف رخ گرفته و دسترسي به آب براي حيوان سهل و آسان ميشود . 
بدين ترتيب توقف براي بازيابي دام‌ها هنگام سفر، جهت خودداري از كم‌آبي در سلول‌هاي بدن آن ها بسيار ضروري خواهد بود . حتما مي بايست آنگاه از عبور كرد 500 كيلومتر، اين فرصت را براي نشخواركنندگان فراهم كرد . توقف بايد به بازه زماني دو هفته به طول انجاميده و در اين فاصله آب و طعام در اختيار آنان قرار گيرد و واكسن مسئله نياز تزريق شود . همچنين وقفه به وجود آمده، در تطبيق شكمبه براي تغذيه با كنسانتره اثر گذار مي باشد . اجراي اين استراتژي، در ارتباط با انتقال حيوان ها پرواري، افت وزن تن آنها را به دست‌كم مي رساند . 
حمل حيوانات در مسافت‌هاي زياد طولاني، براي مثال در انتقال گاو يا گوسفند از بوتسوانا يا اين كه ناميبيا به آفريقاي جنوبي، كنش‌هاي متفاوت‌تري را مي‌طلبد . به اين ترتيب كه در فواصل زياد زياد، بعد از طي 18 ساعت، بايستي دستكم با دو روز استراحت، به دام مهلت بخشيد تا خويش را بازيابي كند . بعد از آن مي‌توان مسافرت را از نو آغاز كرد . اين در حالي هست كه شركت‌هاي حمل و نقل، معمولا براي حمل دام تا آفريقاي جنوبي، فقط يك توشه به دام، مجال استراحت مي‌دهند و هيچ توجهي به ساعت و فاصله طي گرديده ندارند . فورا سپس از وصال به مقصد آخري بايد به دام اذن اعطا كرد تا غذا و آب به مقدار كافي مصرف كند . همچنين وجود مكاني با فضاي كافي براي استراحت آن ها واجب ميباشد . 


برچسب: آسياب ميكسر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۱۵:۵۸ توسط:علي پور موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :